måndag, juni 19, 2017

Fem saker du inte visste om virtuell verklighet

Låt oss vara ärliga nu, vi har levt i verkligheten i hela våra liv och till viss mån är inte verkligheten det vi alltid vill leva i. Här är TypTechs lista på virtuell verklighet i sammanhang som du kanske inte tidigare kände till.

5. Relativt billigt och tillgänglig för att vara så ny

Till skillnad från annan ny teknik vi får ta del av, exempelvis Google Glasses eller DVD-spelare, är VR-headsets relativt billigt och finns ute för den stora massan. VCR:en som först kom i slutet av 70-talet kostade nästan 15 000 kronor.

Och visst, man kan spendera massivs med pengar på ett riktigt grymt VR-headset, men samtidigt finns mycket billigare alternativ som Google Cardboard, som inte ens kostar en hundring och allt man behöver är en smartphone.

Med det i åtanke kommer VR att fortsätta växa och det märks på stora techföretag att de vill vara med och tjäna på en den här kakan.

4. Porrindustrin satsar multum på VR-videos

Eftersom vi lever i en modern onlinevärld så är det allt fler som "byter" riktigt sex mot porr för att tillfredsställa sina sexuella behov. Så vad händer om virtuell verklighet blir den nya plattformen om några år?

Porrindustrin vill inte ligga efter när det kommer till vad som är nytt och tillgängligt och har därför spenderat tonvis med pengar på att producera VR-vänliga porrfilmer, där man oftast hamnar i samma perspektiv som en av porrstjärnorna.

3. Virtuell verklighet jämförs med Internet på 90-talet

Explosionen som slog till under senare 90-tal var Internet. Många ansåg att detta bara var en fluga, men är idag en viktig del av det moderna samhället. 

Många experter spekulerar i att VR kommer att ha en liknande effekt, att VR kommer att snabbt förändra hur människor tar del av och upplever information. Man tror att VR-industrin kommer att vara värt över 80 miljarder dollar inom 10 år.  Facebook köpte exempelvis VR-företaget Oculus för hela två miljarder dollar sommaren 2014.


2. Framtidens gaming

Hur populärt, eller impopulärt VR kommer bli, kommer det få en betydande del av gaming framöver. Med bland annat Sonys PlayStation VR, Valves SteamVR och Oculus Rift är det säkert att säga att tekniken redan finns.

Tyvärr har dock spelutvecklare ännu inte lyckats att skapa ett fulländat VR-spel, utan har enbart lyckats släppa mindre spel eller add-ons till nuvarande spel, vilket gör att VR ännu inte riktigt tilltalar den genomsnittliga spelaren. Dessa små spel är snarare experiment och tar sig fram för varje dag som går.

För att VR-spel ska kunna nå sin fulla potential måste utvecklare lära sig hur man tillverkar ett bra men utmanade spel, och kunna tillhandahålla lätta kontroller. Även om detta inte existerar än så räcker det att se helheten kring VR och dess finansiella potential för att förstå att VR-gaming bara kommer att bli större och större.


1. VR är inte bara tv-spel

Om man blandar VR med AR (Augmented Reality) och riktig verklighet, så har denna teknik potential att förändra vardagen för moderna människor inom några år. När det kommer till underhållning så håller som sagt både TV-spelsindustrin på att utveckla spel för fullt men även filmer och TV-serier ska i framtiden kunna ta del av denna teknik. 

Inom läkarvården får både VR och AR större betydelse där man på förhand kan scanna en människas kropp för att senare kunna gå in i VR och utforska kroppen inifrån för att göra det lättare för bland annat kirurger innan en operation.

AR siktar mer och mer på att försöka ersätta skärmar i hemmet. Exempelvis kan man på sin tomma vägg genom VR ha en stor TV, och när du inte behöver den kan du "klistra" fast något annat, låt säga en kalender för familjen eller en tavla, det är bara en tidsfråga.

Vad tror du? Hur kommer AR och framförallt VR förändra just ditt liv?