tisdag, augusti 16, 2016

Facebook vill ta död på annonsblockerare


Ett sätt som får många stora sajter och bloggar går runt på är via annonsering (Typ Android inkluderat), och Facebook är inget undantag. Även om rapporter menar att 84 procent av Facebooks annonsintäkter kommer från mobilannonser, så tjänade företaget över en miljard dollar förra kvartalet på desktop.

Läs också: Sex anledningar till att INTE lita på Facebook

Nu anser företaget att så kallade annonsblockare (ad-block) har blivit ett så stort problem, att de har indikationer på att skriva mjukvara som kommer visa annonser för desktopanvändare, även om de har en ad-blocker.

Det är en av många tekniker som företag använder för att bekämpa annonsblockeringen, och det är bevis nog att ad-blockers påverkar Facebooks verksamhet, även om deras största inkomst är ifrån den mobila plattformen. Facebook är en gratistjänst som bygger på annonser för sina intäkter, så det är ingen överraskning att annonsblockerare inte är välkommet.

I de flesta ad-blockers kan man undanta vissa sidor och låta annonsen visas, detta kan göras för att visa uppskattning till just den sidan.